Proč by tetování nemělo být „just a trend“

Tetování je dnes bohužel víc mainstream než kdy dřív. Podle průzkumu má tetování zhruba třetina dospělých v USA. Ano, samozřejmě to znamená více zákazníků, ale zároveň se tím generuje i větší tlak na rychlé „trendy“, které se šíří po sociálních sítích. Pojďme si v tomto (krapet rozsáhlejším článku než jsem předpokládala 🙂 rozebrat světlé i stinné dopady trendů v tetovacím průmyslu a rozeberme si konkrétní příklady tohoto vzrůstajícího fenoménu.

Co je na trendech “dobrého”?

  • Přinášejí nové vizuální impulzy a inspiraci. Někteří klienti chtějí moderní estetiku, nové techniky (microrealism, fineline, dotwork apod.), což nás tatéry může posouvat technicky vpřed.
  • Trendy dokážou rozhýbat poptávku a udělat tetování dostupnějším i širším věkovým skupinám.
  • Jako tatérka můžeš trend využít kreativně: selektovat, přetvořit a nabídnout trvalejší, osobitější verze těchto nápadů.

Proč jsou trendy “problém”?

  1. Kultura „rychlého“ rozhodnutí → více lítosti a odstraňování. Lidé si nechávají tetovat trendy motivy bez hlubší osobní vazby, čímž následně roste poptávka po odstraňování tetování (odstranění laserem je drahé a ne vždy dokonalé). Prokazatelně s ohledem na dostupná data trh s odstraněním tetování roste.
  2. Kulturní přivlastnění (cultural appropriation). Některé „trendy“ (např. tribal/Polynesian motivy) se v 90. letech staly módními „suvenýry“ bez pochopení jejich významu, což zraňuje původní komunity a degraduje seriózní tradiční techniky. Jako obor bychom měli hájit etiku: vzdělávat klienty, odmítat nevhodné motivy, nebo navrhnout alternativu.
  3. Devalvace řemesla a ztráta individuality. Když stovky lidí chodí se stejnou „viral“ grafikou, tetování se mění z osobního artefaktu na fast-fashion, což sráží hodnotu práce tatéra. Krátká konzultace a “copy/paste” motivu není to, co by většina seriozních umělců chtěla dělat.
  4. Sociální a pracovní důsledky. Konkrétní viditelná tetování (např. obličejová) mohou vést k předsudkům a problémům v zaměstnání, i když je to samozřejmě každého osobní věc. Legislativa a judikatura v této oblasti je teď aktivně diskutovaná. Jinými slovy, tatér by měl být schopen klienty upozornit a vysvětlit jim možné následky tohoto rozhodnutí, pokud se rozhodnou pro extrémnější“ trendy.

Příklady z praxe

Tribal v 90. letech: když se z rituálu stala móda

V 90. letech zažil západní svět obrovskou vlnu tribal tetování. Černé, ostré ornamenty inspirované polynéskými, maorskými a dalšími domorodými vzory se staly symbolem síly, rebelství a „drsnosti“. Problém ale nebyl v samotném stylu, nýbrž v kontextu, který se úplně vytratil.

Tribal tetování má v původních kulturách hluboký význam. Tetování nesloužilo jako dekorace, ale jako jazyk: vyprávělo příběh jedince, jeho postavení, rodovou linii nebo životní etapy. V 90. letech se z těchto motivů stal masově šířený vizuální trend, často aplikovaný bez jakéhokoliv respektu k jejich významu. Výsledkem byly tisíce téměř totožných motivů, které neměly s původní symbolikou nic společného.

Dnes se právě tato éra často používá jako argument „proti“ tetování obecně. Mnoho lidí své tribal tetování z 90. let vnímá jako symbol unáhleného rozhodnutí, což se přímo promítlo do nárůstu poptávky po coverupech a laserovém odstranění. Tribal se stal učebnicovým příkladem toho, jak trendové tetování stárne rychleji než samotná kůže.

Paralela s neotribalem dnes

Když se podíváme na současný neotribal trend, paralela s 90. lety je až znepokojivě přesná. Opět jde o silnou vizuální estetiku, která se šíří extrémně rychle, tentokrát díky sociálním sítím. A opět se často vytrácí význam, osobní rovina a dlouhodobá perspektiva.

Rozdíl je pouze v intenzitě: zatímco tribal v 90. letech se většinou umisťoval na záda, ramena nebo paže, dnešní neotribal se nebojí obličeje, krku nebo hlavy, což zvyšuje nejen estetické, ale i sociální a profesní riziko. Historie se opakuje, jen rychleji a viditelněji.

Neotribal dnes: návrat estetiky bez kontextu?

Jedním z nejvýraznějších a zároveň nejproblematičtějších trendů posledních let je tzv. neotribal. Na první pohled působí jako „moderní“, surový a rebelský styl, kterému dominují ostré černé linie, agresivní tvary, často umisťované na krk, obličej nebo lebku. Problém ale není jen estetický. Stejně jako u tribal tetování v 90. letech jde ve většině případů o vizuální převzetí estetiky bez kulturního, historického nebo osobního významu.

Zatímco tradiční tribal motivy měly jasný význam (příslušnost ke kmeni, status, životní milníky), neotribal je často jen prázdnou formou/dekorací vzniklou primárně pro Instagram, algoritmy a šokovou hodnotu. Tetování, které má fungovat celý život, je tak redukováno na krátkodobý vizuální statement.

Dalším zásadním problémem je extrémní umístění. “Face tattoos” nebo masivní černé plochy na velmi viditelných místech jsou dnes prezentovány jako „normální“, aniž by se otevřeně mluvilo o jejich dlouhodobých sociálních a profesních dopadech. Realita je taková, že společnost stále není plně připravena tato tetování přijímat, ať už jde o pracovní příležitosti, předsudky nebo nutnost neustálého vysvětlování vlastních rozhodnutí. 

Z technického hlediska je neotribal často problematický i z pohledu stárnutí tetování. Velké, hutné černé linie a plochy mají tendenci se časem slévat, ztrácet ostrost a jemnost. To, co dnes vypadá „tvrdě a čistě“, může za deset let působit těžkopádně, nečitelně a bez detailu a možnosti korekce jsou velmi omezené.

Jako tatéři bychom si proto měli klást tyto otázky:

Tvoříme originální a osobitá tetování, nebo jen plníme vizuální trend? Opravdu klientovi pomáháme vyjádřit jeho identitu, nebo ho jen necháváme následovat estetiku, která tu za pár let nemusí být?

Nechci tu znít jako odpůrce “neotribalu”, tento styl sám o sobě není „špatný“. Problém nastává ve chvíli, kdy chybí kontext, osobní význam, respekt k historii a zodpovědná práce s tělem klienta. Tetování by nemělo být experimentem na lidské kůži, ale promyšleným, dlouhodobým rozhodnutím.

Jak jako tatér aka profesionál v oboru postupovat (praktická doporučení)

  • Vzdělávej klienta: než začneš kreslit, vysvětli původ motivu, trvalé důsledky, možnosti úprav a zdravotní rizika.
  • Buď vůči trendům selektivní: nabídni osobní verzi „virálu“ – upřednostni kompozici, která má význam pro klienta.
  • Bezpečnost především: nakupuj ověřené, kvalitní inkousty a další ttt supply
  • Etika a respekt: odmítej motivy, kde jde o jasné kulturní přivlastnění (např. specifické tā moko, certain Polynesian patterns), pokud jde jen o „módní“ ornament bez znalosti významu. Nabídni alternativy inspirované stylem, nikoliv kopii.

Proč jdu jinou cestou: fineline jako protipól trendů

Právě zkušenosti s těmito vlnami trendového tetování jsou jedním z důvodů, proč se ve své práci přikláním k fineline stylu. Jemná linka, práce s prostorem, tělesnými liniemi a promyšlená kompozice nás nutí zpomalit a to jak tatéra, tak i klienta. Nejde o to zaplnit co největší plochu co nejrychleji, ale vytvořit motiv, který má prostor dýchat a stárnout přirozeně.

Fineline tetování není o tom být „in“. Je o respektu k tělu, k pokožce a k času. Jemné linie sice vyžadují preciznost a zkušenost, ale zároveň dávají větší šanci, že tetování bude čitelné i za deset, dvacet let bez nutnosti masivních korekcí nebo zakrývání.

Zatímco tribal a neotribal často pracují s dominancí a vizuálním tlakem, fineline pracuje s rovnováhou. S osobním příběhem. A hlavně s myšlenkou, že tetování není krátkodobý statement, ale celoživotní součást těla. 

Trendy dávají možnost inovace a rozšíření trhu, ale taky přinášejí lítost, zdravotní rizika, kulturní škody a snižování hodnoty řemesla. Jako tatéři máme moc vzdělávat, filtrovat a navrhovat tetování tak, aby zůstalo osobním, estetickým a bezpečným aktem, ne jen dalším „virálem“.



Zdroje a literatura

PEW RESEARCH CENTER. Tattoo Taboo? Washington, D.C.: Pew Research Center, 2023. 

FOOD AND DRUG ADMINISTRATION (FDA). Think Before You Ink: Tattoo Safety. Silver Spring: U.S. Food & Drug Administration, 2023. Dostupné z:
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/think-you-ink-tattoo-safety

FOOD AND DRUG ADMINISTRATION (FDA). FDA Issues Final Guidance on Tattoo Inks. Silver Spring: U.S. Food & Drug Administration, 2024. Dostupné z:
https://www.fda.gov/cosmetics/cosmetics-news-events/fda-issues-final-guidance-tattoo-inks

INTERNATIONAL AGENCY FOR RESEARCH ON CANCER (IARC). Tattooing and Body Piercing – Background Information. Lyon: World Health Organization, 2022. Dostupné z:
https://tattoo.iarc.who.int/background/

EUROPEAN CHEMICALS AGENCY (ECHA). Tattoo Inks and Permanent Make-up – REACH Restrictions. Helsinki: ECHA, 2022. Dostupné z: https://echa.europa.eu/hot-topics/tattoo-inks

HØGSBERG, T., et al. Microbial contamination of tattoo inks. Applied and Environmental Microbiology. Washington, D.C.: American Society for Microbiology, 2017. Dostupné z:
https://journals.asm.org/doi/10.1128/AEM.02908-16

FORTUNE BUSINESS INSIGHTS. Tattoo Removal Market Size, Share & Trends. Pune: Fortune Business Insights, 2023. Dostupné z:
https://www.fortunebusinessinsights.com/tattoo-removal-market-102215

CAPLAN, J. Written on the Body: The Tattoo in European and American History. Princeton: Princeton University Press, 2000. ISBN 978-0691022618.

GUSTAFSON, M. Traditional Polynesian Tattooing and Cultural Identity. Journal of Pacific History, 2018.

IVYPANDA. Tribal Tattoos: Cultural Appropriation vs. Cultural Appreciation. 2021. Dostupné z:
https://ivypanda.com/essays/tribal-tattoos-cultural-appropriation-and-appreciation/

ATTITUDE MAGAZINE. The Rise of Tribal Tattoos in the 1990s. Oslo: Attitude, 2019. Dostupné z: https://attitude.no/eng/magasinet/tribal-tatoveringer/

WIKIPEDIA. History of Tattooing. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_tattooing
(použito pouze jako obecný přehled historického kontextu)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *